Jak zaplanować kampanię viralową?


Kampania viralowa to forma reklamy wirusowej. Marketing wirusowy polega na zainicjowaniu sytuacji, w której odbiorcy sami zaczną sobie przekazywać informacje pomiędzy sobą oraz swoimi znajomymi na dany temat. Co do tworzenia kampanii viralowej nie ma sztywnych zasad. Kampania viralowa powinna wywoływać pozytywne reakcje i skojarzenia z marką.

Przykład negatywnej kampanii viralowej

W 2016 roku firma GLP Development udostępniła reklamę na Facebooku, która wywołała burzę w sieci. W przeciągu kilku godzin reklama miała już 600 wyświetleń i dużo komentarzy pozytywnych jak i negatywnych. Firma usunęła reklamę ze swojego profilu. Przy tego typu kampaniach nie powinniśmy wywoływać negatywnych emocji u ludzi, dlatego trzeba szczególnie rozważyć różne reakcje ludzi przed udostępnieniem reklamy w sieci.

Jaka powinna być reklama viralowa?

Jeśli reklama jest ciekawa i zaskakująca, wtedy nie tylko spodoba się odbiorcom, ale również będą chcieli udostępnić ją swoim znajomym. W ten sposób dużo więcej osób dowie się o reklamie, co za tym idzie o danej marce. Ważne jest, aby reklama nie była zrobiona w sposób amatorski, tylko dobrze zaplanowana, tylko wtedy uzyskamy zamierzony efekt.

Niekiedy gdy reklama jest szokująca, może zostać odebrana jako zabawna. Czasami reklama viralowa przypomina skecz – wtedy odbiorcy nie tylko przesyłają ją dalej ale również opowiadają o niej znajomym. Wówczas mimo tego,że reklama wywoła zarówno pozytywne jak i negatywne emocje- będzie się o niej rozmawiać i wzrośnie świadomość marki.

Reklama, z zamierzeniem na zasięg lokalny, jeśli będzie kontrowersyjna, może szybko uzyskać zasięg globalny. W tej sytuacji miałby miejsce tak zwany „efekt motyla” czyli gdy jedno wydarzenie zmieni całe postrzeganie marki. W dzisiejszych czasach siła Internetu jest na prawdę ogromna, więc warto dokładnie planować każdą reklamę viralową.

Kampania viralowa często ma efekt kuli śnieżnej, czyli jedna pozytywnie odebrana reklama może przynieść piorunujący efekt na dużą skalę. Zatem jedna reklama może przynieść tam efekty dziesięciu innych reklam.

Dobrze zaplanowana kampania reklamowa powinna składać się z kilku nośników mediowych. Oprócz mediów Internetowych ( Facebooka, Snapchata, Instagrama) warto uwzględnić ulotki, billboardy lub reklamę w telewizji. W ten sposób dotrzemy do większej liczby odbiorców w różnym wieku. Z internetu korzystają przede wszystkim młodzi ludzie, a telewizję oglądają zarówno młodzi jak i starsze pokolenie.

Kiedy można powiedzieć, że kampania osiągnęła sukces?

Sukces kampanii zależy od kilku czynników. Przede wszystkim liczy się kreatywność – sam pomysł na kampanię viralową. Po drugie odpowiednia jakość wykonania i dobrze dobrane nośniki reklamy. Na koniec monitorowanie kampanii.

Sukces można mierzyć za pomocą liczby odbiorców lub komentarzy czyli po prostu reakcji w sieci. Inną opcją jest po prostu wzrost sprzedaży. Warto przeprowadzić tego typu kampanię reklamową dla swojej firmy, ze względu na niskie koszty w stosunku do liczby odbiorców. Jednak gdy sami nie jesteśmy w stanie jej przygotować- warto zasięgnąć porady u specjalistów.